فرمایشات گهربار امام حسین (ع) 1.    جز به یکى از سه نفر حاجت مبر: به دیندار، یا صاحب مروت، یا کسى که اصالت خانوادگى داشته باشد
 لاتـَرفع حــاجَتَک إلاّ إلـى أحـَدٍ ثَلاثة: إلـى ذِى دیـنٍ، اَو مُــرُوّة اَو حَسَب
(تحف العقول ، ص 251)

2.    هر یک از دو نفـرى که میان آنها نزاعى واقع می شود و یکـى از آن دو رضایت دیگرى را بجـویـد ، سبقت گیـرنـده اهل بهشت خـواهـد بــود
 أیما اثْنَین جَرى بینهما کلام فطلب أحدهما رضَـى الاخر کانَ سابقة الىَ الجنّة
(محجه البیصاء ج 4،ص 228)

3.    رستگـار نمی شوند مـردمـى که خشنـودى مخلـوق را در مقـابل غضب خـالق خریدنـد
 لاأفلَحَ قـَومٌ اشتَـروا مَـرضـاتِ الْمَخلـُوق بسَخَطِ اْلخـالِق
(تاریخ طبرى،ص 1،ص 239)

4.    بدرستی که شیعیان ما قلبشان از هرناخالصی و حیله و تزویر پاک است
 إنَّ شِیعَتَنا مَنْ سَلمَت قُلُوبُهُم مٍن کُلِّ غَشٍّ وَ غِلٍّ وَ دَغَلٍ
(فرهنگ سخنان امام حسین ص/ 476)

5.    کسی در قیامت در امان نیست مگر کسی که در دنیا ترس از خدا در دل داشت
 لا یأمَن یومَ الْقیامَةِ إلاّ مَنْ خافَ الله فِی الدُّنیا
(مناقب ابن شهر آشوب ج/4 ص/ 69)

6.    عاجزترین مردم کسی است که نتواند دعا کند
 أَعْجَزالنّاسٍ مَنْ عَجَزَ عَنِ الدُّعاء
(بحارالانوارج/ 93 ص/ 294)

7.    گریه از ترس خدا سبب نجات از آتش جهنّم است
 اَلْبُکاءُ مِنْ خَشیةِ اللهِ نَجآةٌ مِنَ النّارِ
(حیات امام حسین ج 1 /ص 183)

8.    آن که در کاری که نافرمانی خداست بکوشد امیدش را از دست می دهد و نگرانیها به او رو می آورد.
 مَن حاوَلَ اَمراً بمَعصِیَهِ اللهِ کانَ اَفوَتَ لِما یَرجُو وَاَسرَعَ لِمَجئ ما یَحذَرُ
(بحار الانوار ، ج 3 ، ص 397)

9.    بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد
اِنّ اَعفَی النّاسِ مَن عَفا عِندَقُدرَتِهِِ
(الدره الباهره ، ص24)

10.    هیچ کس روز قیامت در امان نیست ، مگر آن که در دنیا خدا ترس باشد
لا یأمن یوم القیامة إلا من خاف الله فی الدنیا
(بحار الانوار،ج 4،ص 19)

11.    کسانی که رضایت مخلوق را به بهای غضب خالق بخرند، رستگار نخواهند شد.
 لا أفلح قوم إشتروا مرضاة المخلوق بسخط الخالق.
(مقتل خوارزمی،ج 1،ص239)

12.    کسی که بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد ، دیرتر به آروزیش می رسد و زودتر به آنچه می ترسد گرفتار می شود
  من حاول اَمرا بمعصیة الله کان اَفوت لما یرجو و اَسرع لما یحذر.
(بحارالانوار،ج78،ص120)

13.    کسی که برای جلب رضایت و خوشنودی مردم ، موجب خشم و غضب خداوند ی، خداوند او را به مردم وا می گذارد
من طلب رضی الناس بسخط الله وکله الله إلی الناس .
(بحارالانوار،ج78،ص126)

14.    کسی که تو را دوست دارد، از تو انتقاد می کند و کسی که با تو دشمنی دارد، از تو تعریف و تمجید می کند
من اَحبک نهاک و من اَبغضک اَغراک
(بحار الانوار،ج75،ص128)

15.    از نشانه های عالم ، نقد سخن و اندیشه خود و آگاهی از نظرات مختلف است .
من دلائل العالم إنتقادة لحدیثه و علمه بحقائق فنون النظر
(بحارالانوار،ج78،ص119)

16.    هیچ کس روز قیامت در امان نیست ، مگر آن که در دنیا خدا ترس باشد
لا یأمن یوم القیامة إلا من خاف الله فی الدنیا.
(بحار الانوار، ج 44، ص 192 )

17.    عقل کامل نمی شود مگر با پیروی از حق
لا یکمل العقل إلا باتباع الحق
(بحار الانوار، ج 78، ص 127 )

18.    حذر کن از مواردی که باید عذرخواهی کنی ، زیرا مؤمن نه کار زشتی انجام می دهد و نه به عذرخواهی می پردازد، اما منافق همه روزه بدی می کند، و به عذرخواهی می پردازد.
 یاک و ما تعتذر منه ، فإن المؤمن لا یسیء و لا یعتذر، و المنافق کل یوم یسیء و یعتذر
( بحار الانوار، ج 78، ص120 )
 
دسته ها :
دوشنبه بیست و سوم 10 1387
 (متن الحدیث 1) ‌‌أتت امراه الی رسول الله (9( فقالت ما حق الزوج علی المراه فقال : لا تعطی شیئا الا باذنه فان فعلت فعلیها الوزر ، وله الاجر ، و لا تبیت لیلیه و هو علیها ساخط ، قالت : یا رسول الله و ان کان ظالما ؟ ‌قال نعم ،‌ قالت: و الذی بعثک بالحق لا تزوجت زوجا ابدا . (الکافی ، ج5،ص408عن ابی عبدالله :) (ترجمه)[1] امام صادق (:) فرمودزنی خدمت رسول خدا رسید و حق شوهر بر زن چیست؟ فرمود  چیزی عطا نکند مگر باذن او و اگر بدون اذن او عطا کند وزرش مال زن است و اجر مال او ، و یک شب نخوابد که او خشمناک باشد ، عرض کرد اگرچه ظالم باشد فرمود بلی ، زن گفت بحق آن کسی که تو را بحق فرستاده هرگز شوهر نکنم. (متن الحدیث2) اتقوا الله فی الضعیفین یعنی بذلک التیمم و النسا و انما هن عوره.(الکافی ،ج5،ص511 عن الصادق:) (ترجمه) بپرهیزد از دو ضعیف که یتیمان و زنان باشند و بدرستیکه زنها عورتند (پوشیدن عورت واجب است) (متن الحدیث3) اخذ رسول الله (9) علی النسا ان لا ینحن و لا یخمشن و لا یقعدن مع الرجال فی الخلا. (البحار االانوار،ج3،ص261) (ترجمه)رسول خدا(9) پیمان گرفت بر زنها که نوحه سرائی نکنند و صورت خود را مخراشانند و با مردان در جای خلوت ننشینند.(متن الحدیث 4) اذا اردت ان اجمع للمسلم خیر الدنیا و الاخره و جعلت له قلبا خاشعا و لسانا ذاکرا و جسدا علی البلا صابرا و زوجه مومنه تسره اذا نظر الیها ، وتحفظه اذا غاب عنها فی نفسها و ماله .(الکافی ،ج5،ص327،قال رسول الله 9 قال الله عزوجل) (ترجمه) خداوند فرموده وقتی خواسته باشم خیر دنیا و آخرت را برای مسلمانی جمع کنم قرار می‌دهم برای او قلب خاشعی ولسان ذاکری و جسدی و که بر بلا صابر باشد، وزنی که مومنه باشد و خوشحال کند شوهرش را وقتی غائب شد از او،هم ناموسش را حفظ کند و هم مال شوهر را. (متن الحدیث 5) اذا استعطرت المراه فمرت علی القوم لیجدوا ریحها فهی زانیه.(الکنز،ج16،ص381) (ترجمه)

وقتی زن عطر استعمال کند و بگذرد و بر جماعتی که بوی آن را در یابند پس آن زن زنا کننده است.(متن الحدیث 6) اذا استغنی النسا بالنسا و الرجال بالرجال فبشرهم بریح حمرا تخرج من قبل المشرق فیسمخ من قبل المشرق فیمسخ بعضهم و یسخف ببعض ذلک بما عصوا و کانوا یعتدون .(کنز العمال،ج14،ص236) (ترجمه) وقتی زنها به زنها و مردها به مردها بی نیاز شدند پس ایشان را بشارت بده بباد سرخی که از طرف مشرق خارج می شود آنوقت بعضی را مسخ و بعضی را به زمین فرو می برد به علت آنکه نافرمانی و از حد خود تجاوز نموده‌اند. (متن الحدیث7)  اذا باتت المرات هاجره فراش زوجها لعنها الملائکه حتی ترجع.(الکنز ،ج16،ص381) (ترجمه) وقتی زن بخواهد در حالی که از رختخواب شوهرش دوری کند او را ملائکه لعن می کنند تا بر گردد.  (متن الحدیث8) اذا تزوج الرجل المراه لجمالها او مالها و کل الی ذلک ، و اذا تزوجها لدینها رزقه الله الجمال و المال.(الکافی،ج5،ص333،عن الصادق:) (ترجمه) امام صادق علیه السلام فرمود: اگر زن را برای جمال یا مالش بگیرند خداوند او را واگذارد به آن (نه از جمال او بهره مند می شود و نه مالش) ولی اگر زن را برای دینش بگیرند خداوند روزی او گرداند جمال و خوشگلی وهم مال را(هر دو را به او عطا فرماید) (متن الحدیث9) اذا جلست المراه مجلسا فقامت عنه فلا یجلس فی مجلسها رجل حتی یبرد. (الکافی ،ج6،ص565،عن ابی عبدالله عن رسول الله 9) (ترجمه) امام صادق: از جدش نقل فرماید که چون زن در جایی نشسته باشد پس برخیزد مردی در جای او ننشیند تا سرد شود.(متن الحدیث10) اذا صلت المراه خمسهما و صامت و شهرها  و اطاعت زوجها دخلت الجنه (الکنز،ج16،ص406) (ترجمه) وقتی زن نماز پنج گانه اش را بخواند و روزه شهر رمضان را بگیرد و  اطاعت شوهرش را بنماید داخل بهشت می شود. (متن الحدیث11) اذا قامت المراه عن مجلسها فلا یجلس احد فی ذلک المجلس حتی یبرد.(الفقیه ،ج3،ص361،عن النبی 9) (ترجمه) از پیغمبر (9) نقل کند که چون زنی از جایش برخیزد احدی در آنجا نشیند تا سرد شود.  (متن الحدیث12) اغلب الاعدا للمومن زوجه السو.(الفقیه ،ج3،ص247،عن ابی عبدالله:) ترجمه امام صادق (:) فرمود: بیشترین دشمن مومن زن بد است. (متن الحدیث13) افضل نسا امتی اصبحن وجها و اقلهن مهرا.(الکافی،ج5،ص518،عن الصادق:) ترجمه افضل زنهای امت من آنهایی هستند که مهرشان کم باشد. (متن الحدیث14) اقبلت امرا الی رسول الله (9) فقالت: یا رسول الله ان لی زوجا و له علی غلظه و انی صنعت به شیئا لاعطفه علی ،فقال رسول الله(9) اف لک کدرت دینک ، لعنتک الملائکه السما [لعنتک] ملائکه الارض، فصامت نهارها و قامت لیالها ولبست المسوح ثم حلقت راسها،فقال رسول الله(9) ان حلق الراس لا یقبل منها الا ان یرضی الزوج.(البحار،ج103،ص250،عن علی :) ترجمه امیر المونین(:) فرمود زنی خدمت رسول خدا(9) رسید عرض کرد من شوهری دارم که با خشونت به من برخورد می کند و من کاری کردم (از سحر و جادو) که نسبت به من مهربان شود، رسول خدا فرمود اف بر تو تیره کردی دین خود را ، لعنت کردند تو را ملائکه خوب و ملائکه آسمان و زمین ، پس زن روزها روزه گرفت و شبها به عبادت ایستاد، و لباس خشن پوشید وسرش را تراشید، پس رسول خدا(9) فرمود:این کارها قبول نیست مگر آنکه شوهرش را راضی کند. (متن الحدیث 15) اقلوا لهن من الهیئه حتی لا یسئن الخروج.(التذهیب،ج3،ص290،عن الصادق:) ترجمه کم کنید از هیئت زنها وپز زنها تا در خواست بیرون رفتن نکنند. (متن الحدیث22) اکثر الخیر فی النسا. (الفقیه،ج3،ص243،عن الصادق :)  ترجمه بیشتر خیرها و خوبی ها در زنان است.  (متن الحدیث16)  الا اخبرکم بشرار نسائکم؟ الذلیله فی اهلها ،العزیزه مع بعلها، العقیم الحقود التی لا تورع من قبیح ، المتبرجه اذا غاب عنها بعلها،الحصان معه اذا حضر،لا تسمع قوله ولا تطیع امره،واذا خلا بها بعلها تمنفت منه کما تمنع الصعبه عن رکوبها، لا تقبل منه عذرا ولا تغفر له ذنبا .(الکافی،ج5،ص325،عن النبی9) ترجمه آیا خبر بدهم به شما بدترین زنهای شما کیانند آن زنیکه در اهل خود ذلیل است و با شوهر خود عزیز ،ونازا و کینه ای که از هیچ قبیحی پرهیز نکند، و چون شوهرش غائب باشد زینت خود را ظاهر سازد، چون شوهرش حاضر باشد خود را بپوشاند و گفتارش را فبئل نکند و امرش را اطاعت ننماید ، و چون شوهرش با او خلوت کند ممانعت کند مثل شتریکه منقاد سواری نشود،و عذر او راقبول نکند و گناه او را نبخشد. (متن الحدیث17)   اللهم اعوذ بک من ولد یکون علی ربا و من مال یکون علی ضیاعا، و من زوجه تشیبنی قبل او ان مشیبی الخ.(الوسائل،ج14،ص22،عن ابی عبدالله: قال کان النبی9 یقول فی دعائه) ترجمه رسول خدا9 در دعای خود عرض می کرد ای خدا پناه به تو می برم از بچه ای که بر من زیاد باشد و از مالی که بر ضرر من ضایع شود و از زنی که مرا پیش از پیری پیر کند.(متن الحدیث18)  اما ترضی احدا کن انها اذا کانت حاملا من زوجها و هو عنها راض ان لها مثل اجر الصائم القائم فی سبیل الله ، واذا اصابها الطلق لم یعلم اهل السما و الارض ما اخفی لها من قره اعین فاذا و ضعت لم تخرج من لبنها جرعه و لم یمص من ثدیها مصه الا کان لها بکل جرعه و بکل مصه حسنه، فان اسهرها لیله کان لها مثل اجر سبعین رقبه تعتقهم فی سبیل الله سلامه، اتدرین من اعنی بهذا؟ المتنعمات الصالحات المطیعات لازواجهن الاتی لا یکفرن العشیر.(الکنز،ج16،ص405) ترجمهآیا راضی نیست یکی از شما زنان وقتی که حامله باشد از شوهرش و شوهر هم راضی از او باشد ثواب و مزدش مثل کسی باشد که روزها روزه و شبها در راه خدا ایستاده باشد،و چون درد زایمان باو برسد اهل آسمان و زمین ندانند که چشم روشنایی برای او پنهان شده، و چون وضع حملش شود به هر قطره شیری که فرزندش بخورد حسنه ای برای او نوشته شود، و اگر شبی را بیداری بکشد مزدش مثل کسی باشد که هفتاد بنده را در راه خدا آزاد کرده باشد آیا می دانید چه کسی را قصد کرده ام زنانیکه متنعم و شایسته و اطاعت کننده شوهرشان می‌باشند آنهائیکه کفران نمی کنند حق شوهرانشان را.  


[1] غرض از (ترجمه) تحت اللفظی نیست مفاد را در نظر داریم.

دسته ها :
سه شنبه دهم 10 1387

السلام علیک یا ابا عبدالله

ایام سوگواری سیدالشهدا بر همه شیعیان تسلیت باد.



 

دسته ها :
يکشنبه هشتم 10 1387
X